Monday, September 19, 2011

tekanan itu penting

terus terang aku ckap, aku xberapa nk berasa terlalu tertekan bila bicara pasal TTC
sebab?
alhamdullilah suami adalah supporter nombor satu
mak ayah xpernah pressure
PIL xpernah pressure
ipar duai yang sangat memahami wpon mereka xalami situasi macam aku
jiran yang memberi sokongan sb dia juga melalui fasa treatment utk mendpt cahayamata
eh..bkn aku xpernah rasa tertekan. mana ader org ttc xrasa tertekan kan
cuma aku rasa tekanan itu kurang
dari sudut ini, aku bersyukur
oleh sebab orang sekeliling xmemberi tekanan, aku sering bertindak memberi tekanan pada diri sendri. over kan? tuh yang kadang2 sayu xpasal2.

bg aku, mak ayah dan PIL aku byk memberi sokongan moral. kalau ada dkt tv pasal treatment2, dicatat no telefon dan diberi pada aku. mana tau aku nk cuba. kalau ader mendengar tukang urut yang bagus, direkemen utk aku cuba. bagi aku, itu bkan tekanan. itu sokongan.

aku kurang disajikan dgn soalan2 menusuk jiwa tiap2 raya atau apa saja keraian. sebab tuh aku balik dengan senang hati selalu, bila aku menulis ini, kebykkannya bkn terjadi pada aku. mungkin fitrah aku ni yg suka menjawap secara merapu2, atau kdgkala kata2 aku lebih tajam dari pisau yg baru diasah?, atau kdgkala aku terlalu bersangka baik pd org yg bertanya menyebabkan aku kurang rasa tertekan?? entah la..

tp tekanan itu penting. sangat penting.

macam exam. kalu cikgu, mak ayah kita xberi tekanan, kamu ingat, kita nk berteleku ulangkaji? siapkan kerja rumah? baik tgk cite kasih alia yang byk kontroversi tuh. betul kan?

sape2 yang selalu diberi tekanan xkira dari mana sudut, dari siapa atau bagaimana cara, kamu patut bersyukur. walau kadang xtertelan pahitnya. da berjurai airmata. dan berguni sumpah seranah yang dipendam, akhirnya kamu jadi apa? kamu jadi kuat kan. kuat utk berusaha. kuat utk membuat treatment. kuat utk makan ubat. sebab apa? sebab kamu nk buktikan yang kamu juga layak utk dipanggil ibu, mama, ummi, ma. kamu tau dari mana dtg kekuatan itu? dari tekanan. kwan2 yang sangat jengkel. masyarakat yang tidak pernah mau mengerti. keluarga yang hanya menambahkan sakit hati. dalam xsedar, itu sebenarnya sumber kekuatan.

macam aku nie, sampai terpaksa mencari tekanan. sb tekanan itu bagi aku, mendorong aku utk lebih berusaha.

siapa2 yang selalu diberi tekanan, kamu jadikan ia satu motivasi ok. jd lebih kuat. jd lebih gigih berusaha. kita kan orang yg terpilih. mesti ada sebab. mesti ada hikmah.

erm..pandai aku menaip sesuatu yang aku xalami kan. kalau aku diberi tekanan yg melampau nanti, aku pon yakin aku xkan tau macam mana nk hadapi. cuma aku harap, aku dpt lihat semua dari sisi yang lain. dan aku mau kamu percaya tekanan itu salah satu sebab yang buatkan kita lebih tabah.

mulai harinie kalau ada org2 berkata sinis, kamu jgn hanya lihat ia sbg satu tekanan dan terus mengalirkan air mata yer. lihat ia juga sbg satu motivasi utk lebih cekal. lebih kuat. lebih berusaha.
goodnite :)

credit : weheartit.com

4 comments:

  1. btul..

    tp kadang tak ter tune otak ni nak pikir ia smgt, tp kadang bleh je. Buat dek dan pikir 'ada aku kesahh...'

    hik hik :D

    ReplyDelete
  2. wahh...\
    loikeeeee....

    motivasi gak ni...
    tapi...sgt mmg selalu "EMO"

    Salam kenal=))

    ReplyDelete
  3. Memang tgh stress sekarang.........hanya Allah yang tahu perasaan sekarang ni...terima kasih atas kata2 diatas..rasa lega membacanya..

    ReplyDelete